Kepentingan ijtihad dlam maqasid syariah



PENDAHULUAN
            Begitu penting syariat islam yang disampaikan dalam Al-quran dan Assunah secara komprehensif kerana memerlukan pengkajian ilmiah yang bersungguh-sungguh serta berkesinambungan.Oleh itu,diperlukan penyelesaian atas persoalan –persoalan yang tidak ditujukan secara tegas oleh nas itu.maka,ijtihad begitu penting dalam hal-hal ini.kata ijtihad terdapat dalam sabda Nabi yang bermaksud “pada waktu sujud,berdoalah bersungguh –sungguh”.
            Ijtihad tidak membatasi bidang fiqh sahaja dan banyak pendapat para ulama’ mempersamakan ijtihad dengan qiyas.Adapun dasar hukum itu sendiri adalah Al-quran dan Assunah.Dalam sejarah pemikiran islam,ijtihad telah banyak digunakan sejak dahulu.Esensi ajaran Al-quran dan hadis memang menghendaki adanya ijtihad.Al-quran dan hadis kebanyakannya hanya menjelaskan garis besarnya sahaja,maka ulama berusaha menggali maksud dan rinciannya dari kedua sumber tersebut melalui ijtihad.Setelah Rasulullah SAW wafat,islam semakin luas dan para sahabat menyebarkannya sehingga mereka dihadapkan pada pelbagai persoalan yang tidak ada hukumnya di dalam Al-quran dan hadis.Hal iti,diharuskan kepada mereka menyelesaikannya dengan cara ijtihad.Ijtihad sebagai sumber hukum yang ketiga selepas Al-quran dan Assunah.
            Keperluan kepada ijtihad semasa  sebagai satu agenda dalam “tajdid”atau pembaharuan hukum islam,tidaklah bereri bahawa ijtihad seperti itu boleh dilakukan sewenang-wenangnya atau begitu sahaja. Bahkan sebaliknya ia memerlukan syarat tertentu bagi membolehkan ianya  dilakukan.Dalam kitab –kitab usul fiqh ,terdapat berbagai-bagai syarat yang perlu dipenuhioleh seseorang itu sebelum ia  menjadi mujtahid atau dalam bahasa yang digunakan sebagai penyelidikan hukum.Antara syarat-syarat tersebut ialah memahami “maqasid syariah”.
            Al- imam al- Syatibi menjadikan syarat memahami “maqasid syariah” ini sebagai syarat utama.Dengan erti siapa sahaja yang mahu berijtihad perlu mengetahui sepenuhnya tentang maqasid ini dalam setiap masalah yang hendak diijtihadkannya itu.[1]

KONSEP IJTIHAD
            Telah kita ketahui bahawa Ijtihad telah berkembang sejak zaman Rasulullah saw. Fiqh mengandungi “pengertian tentang hukum syara’ yang berkaitan dengan perbuatan mukallaf”, maka Ijtihad akan terus berkembang. Perkembangan itu berkaitan dengan perbuatan manusia yang selalu berubah-ubah, baik bentuk mahupun jahat dalam masalah  inilah, Asy-Syahrastani mengatakan bahawa kejadian-kejadian, dan kes-kes dalam peribadatan dan muamalah termasuk yang tidak dapat dihitung. Secara pasti diketahui bahawa  setiap kes tidak  terdapat nasnya. Apabila nasnya sudah berakhir, sedangkan kejadian-kejadiannya berlangsung terus menerus tanpa terbatas; dan tatkala sesuatu terbatas tidak dapat mungkin mengikuti sesuatu yang terbatas, maka qiyas wajib dipakai sehingga setiap kes ada Ijtihad mengenainya.
Dalam masalah fiqh, Ijtihad bi Ar-ra’yu telah ada sejak zaman Rasulullah saw. Umar Ibn Khattab sering menggunakan ijtihad ini apabila ia tidak menemukan ketentuan hukum dalam al-Qur’an dan Hadits.demikian pula para sahabat lainnya dan para tabi’in sehingga pada perkembangan selanjutnya muncul dua golongan yang dikenal dengan golongan ahl ar-ra’yu sebagai bandingan golongan ahli hadits. Umar sendiri dipandang sebagai pengasas ahl ar-ra’yu.
Demikianlah penggunaan ra’yu terus berlangsung secara meluas. Pada zaman imam Syafi’i, cara penggunaan ra’yu itu digunakan secara meluasseperti apa yang dikenal dengan kaedah al-qiyas (analogi). Imam Syafi’i yang mula-mula meletakkan persyaratan qiyas sehingga qiyas itu dapat dijadikan alat pengambilan hukum yang sahih.Setelah Rasulullah saw. Wafat dan meninggalkan risalah Islamiyyah yang sempurna, kewajiban berdakwah berpindah pada sabahat.Mereka melaksanakan kewajiban itu dengan memperluaskan wilayah kekuasaan Islam dengan pelbagai peperangan.Mereka berhasil menakluki, Syam, Mesir, dan Afrika Utara.Akibat perluasan wilayah tersebut, terjadilah konflik bangsa dan kebudayaan sehingga muncul berbagai masalah baru yang memerlukan pepecahan.Keadaan seperti ini mendorong pengasas sahabat untukberijtihad[2].

Usaha pencarian hukum tertentu terhadap masalah-masalah baru itu dilakukan pengasas sahabat dengan pelbagai tahap.Pertama sekali, mereka berusaha mencari hukum itu dari al-Qur’an dan apabila hukum itu telah ditemukan, maka mereka berpegang teguh pada hukum tersebut, walaupun sebelumnya mereka berbeza pendapat. Selanjutnya, apabila masalah itu tidak ditemukan dalam al-Qur’an, mereka mencarinya dalam hadis dengan cara menggali hadis dan menanyakan hadis yang berkenaan dengan masalah yang tengah dihadapinya kepada para sahabat. Apabila masalah itu tidak ditemukan dalam hadis tersebut, mereka baru melakukan Ijtihad.[3]

Ijtihad Pada Masa Khalifah Umar bin Khattab

Sistem Umar bin Khattab dalam berijtihad dari 2 sudut, diantaranya dari nasihatnya kepada para hakim yang diangkat dan ditugaskannya di pelbagai daerah. (baik secara lisan mahupun tulisan). Selain itu, dari langkah-langkah atau kebijaksanaannya dalam menetapkan atau menerapkan suatu hukum terhadap masalah. Di samping itu, masalah-masalah yang pernah disentuh oleh ijtihad Umar bin Khattab dan latar belakang pemikirannya serta masalah “al-muallafah qulubuhum”iaitu orang-orang yang dikehendaki dilembutkan hatinya agar masuk Islam, agar tetap dalam Islam, agar jangan berbuat aniaya terhadap Islam atau agar dapat memberi pertolongan dalam turut mengalahkan musuh-musuh Islam. Latar belakang pemikirannya diberikannya bahagian harta zakat kepada mereka, kerana mereka diharapkan agar mereka berubah dan masuk Islam.Juga untuk menolak kemungkinan datangnya kejahatan dari mereka.
Akhir sekali, iaitu, masalah Tanah Rampasan Perang.Latar belakang pemikirannya bahawa setelah tanah-tanah itu berada ditangan dan kekuasaan kaum muslimin, selanjutnya perlu pemeliharaan. Untuk itu perlu ditempatkan di tempat yang selamat yang  perlu diberi tanah untuk tempat tinggal mereka, juga penghidupan mereka.[4]

Seandainya tanah itu telah dibagi maka tujuan penelitian tersebut tidak tercapai; apabila tanah-tanah itu dibagikan kepada para tentera yang berperang, maka dikhawatirkan akan dapat menimbulkan peperangan dikalangan kaum muslimin; juga apabila tanah-tanah itu dibagikan kepada para tentera yang berperang maka dikhawatirkan akan dapat melemahkan kekuatan tentera Islam itu sendiri kerana hal itu dapat menggalakkan untuk berperang dengan motivasi bukan kerana Allah melainkan kerana ingin mendapatkan harta rampasan perang.[5]

DEFINISI IJTIHAD
Ijtihad dari segi bahasa ialahmencurahkan tenaga secara habis-habisan untuk sampai kepada hakikat sesuatu perkara daripada beberapa perkara yang memerlukan kepada tenaga dan mengalami kepayahan manakala menurut ulama’usul fiqh pula ialah “Faqeh mencurahkan tenaganya secara habis-habisan dalam membuat kesimpulan hukum-hukum syarak yang membentuk amali dari dalil-dalilnya secara terperinci”. Al- Baidawi mendefinisikan ijtihad sebagai menggunakan sepenuh daya dalam memahami hukum syarak .Prof.Mahmood Zuhdi meringkaskan ijtihad sebagai suatu dimensi penelitian ataupenyelidikan tentang hukum.
Justeru untuk melaksanakan proses ijtihad mestilah orang yang mampu membuat kesimpulan hukum-hukum syarak dan ia dinamakan sebagai mujtahid atau faqeh. Dengan itu tidak dinamakan sebagai mujtahid atau faqeh sekiranya seseorang itu mengetahui hukum-hukum syarak hanya dengan menghafalnya atau mendapatkan hukum tersebut dari para  ulama’ tanpa melakukan penyelidikan dan pengistinbatan.
Berdasarkan definisi di atas,dapat disimpulkan bahawa ijtihad itu adalah usaha yang dibuat oleh seseorang yang berkelayakan untuk mengeluarkan sesuatu hukum dengan bersungguh-sungguh sehingga tidak mampu lagi membuat lebih daripada itu.[6]



SYARAT-SYARAT MUJTAHID
Ulama usul fiqh juga telah menetapkan syarat-syarat yang harus dipenuhi oleh seorang mujtahid sebelum melakukan ijtihad diantaranya adalah sebagai berikut, antaranya, mengetahui Bahasa Arab. Seterusnya,mengetahui bahasa yang baik sangatlah di perlukan oleh seorang mujtahid.Sebab Al-Qur’an di turunkan dengan bahasa arab, dan As-Sunnahjuga di paparkan dengan bahasa arab, keduanya merupakan sumber utama hukum islam sehingga seorang mujtahid tidak mungkin boleh menggali sebuah hukum tanpa memahami bahasa arab dengan baik.Menurut al-syaukani(ahli ushul dari yaman)tuntutan bagi seorang mujtahid dalam menguasai bahasa arab seperti nahu,sorof dan lain sebagainya.
Selain itu, mempunyai pengetahuan yang Mendalam tentang Al-Qur’an. Maksudnya adalah mengetahui Al-Qur’an dengan segala ilmu yang terkait dengannya seperti nasih mansuh,’Am, khosh dan lain sebagainya.Mengenai ayat-ayat al-qur’an yang harus di hafal oleh seorang mujtahid yang berkaitan dengan hukum para ulama usul fiqh masih berbeza pendapat. Dalam kaitan ini imam ghazali berpendapat bahawa ayat-ayat al-qur’an yang secara  terperinci membicarakan tentang hukum hanya ada 500 ayat, namun bukan bermaksud ayat lainnya tidak mengandungi hukum yang dapat di istinbatkan, kerana setiap ulama  memahami al-quran secara seksama akan boleh beristinbatkanhukum dengan ayat yang mana sahaja.Dengan demikian , jumlah ayat hukum yang diketengahkan oleh imam al-ghazali tersebut hanyalah sebuah perkiraan dan hanya melihat pada ayat-ayat al-quran secara terperinci sahaja. Oleh kerana itu untuk menghindari kesalahan fahaman tersebut wahbah al-zuhailimengemukakan bahawa seorang mujtahid di syaratkan memahami ayat-ayat hukum secara baik dan benar.
Di samping itu, mempunyai Pengetahuan yang Memadai tentang As-Sunnah.Pengetahuan tentang al-sunnah dan hal-hal yang berkait rapat dengannya harus dimiliki oleh seorang mujtahid.Sebab Al-sunnah merupakan sumber kedua hukum syara’ di samping al-quran yang sekaligus berfungsi sebagai penjelasnya. Pengetahuan tentang al-sunnah ini meliputi: dirayah, riwayah, asbab al-wurud, dan al-jarh wa al-ta’dil. Dalam kaitan ini seorang dititikberatkan kepada pemahaman hadits-hadits yang mengandungi hukum.[7]
Disini para ulama berbeza pendapat tentang pensyaratan terhadap seorang mujtahid untuk menghafal seluruh hadis hukum yang jumlahnyapun masih di perselisihkan antara 3.000, 1.200, 500, dan 300 hadits. Dalam hal ini Sayyid muhammad Musa tidak mengharuskan bagi seorang mujtahid untuk menghafal seluruh hadis hukum, ia hanya mensyaratkan bagi seorang mujtahid untuk memiliki kemampuan dalam mambahas hadis-hadis hukum yang ada dalam kitab sahih serta mampu melakukan penelitian terhadap kualiti hadis tersebut.
Seterusnya, iaitu mengetahui letak  dan khilaf. Pengetahuan tentang hal-hal yang telah di sepakati(ijma’) dan hal-hal yang masih di perselisihkan (khilaf) mutlak diperlukan bagi seorang mujtahid. Hal ini di maksudkan agar seorang mujtahid tidak menetapkan hukum yang dengan ijma’ para ulama sebelumnya, baik sahabat, tabi’in maupun generasi setelah itu. Oleh kerana itu sebelum membahas suatu permasalahan, seorang mujtahid harus melihat dulu status persoalan yang akan di bahaskan,apakah persoalan itu sudah pernah muncul pada zaman dahulu atau belum ?, maka dapat di pastikan bahawa belum ada ijma’ terhadap masalah tesebut.Selain mengetahui masalah yang telah disepakati, seorang mujtahid juga harus mengetahui masalah yang masih di persisihkan di kalangan fuqaha’. Hal ini dimaksudkan agar ia dapat memilihkan antara pedapat yang sahih dan tidak sahih, serta yang kuat dan yang lemah, dengan mencuba menerusi kaedah yang digunakan oleh para fuqaha’ tersebut.
Di samping itu juga, mengetahui tujuan dari syariat Islam. Pengetahuan tentang tujuan syariat islam sangatlah di perlukan bagi seoarang mujtahid, hal ini di sebabkan kerana semua keputusan hukum harus selaras dengan tujuan syariat islam yang secara garis besar adalah untuk memberi rahmat kepada alam semesta, khususnya untuk kemaslahatan umat manusia. [8]
Oleh kerana itu hukum yang di tetapkan seoarang mutahid harus mampu memelihara tiga tingkat kemaslahatan manusia yaitu primer, skunder, dan tersier. Seperti menghilangkan kesulitan dan mencegah kesempitan, serta memilih kemudahan dan meninggalkan kesukaran. Jika kesukaran (masaqah) terpaksa di berlakukan dalam tuntutan syari’at islam, maka pada hakikatnya hal itu untuk menolak datangnya masaqah yang lebih besar.
Seterusnya, memiliki pemahaman dan penalaran yang benar. Pemahaman dan penalaran yang benar merupakan modal dasar yang harus di miliki oleh seorang mujtahid agar produk  ijtihadnya bisa dipertanggungjawabkan secara ilmiah di kalangan masyarakat. Dalam kaitan ini mujtahid harus mengetahui batasan-batasan, argumentasi, sistematika, dan proses menuju konsklusi hukum agar pendapatnya terhindar dari kesalahan.Tidak lain juga,memiliki pengetahuan tentang Usul Fiqh.Penguasaan secara mendalam tantang usul fiqh merupakan kewajiban setiap mujtahid. Hal ini di sebabkan  kerana  kajian usul fiqh antara lain memuatkan bahasan mengenai kaedah ijtihad yang harus dikuasai oleh siapa sahaja yang ingin beristinbat hukum.
Di samping mengkaji tentang kaedah kebahasaan seperti amar, nahi, ‘am, khos, juga mengkaji tentang kaedah  maqasid al-syariah seperti ijma’, qiyas, istikhsan, masaleh mursalah,’urf dansebagainya. Oleh kerana itu Fakhruddin Al-Razi menegaskan bahawa ilmu yang paling penting untuk dikuasai seorang mujtahid adalah ilmu usul fiqh.Dalam kaitan ini Al-Ghazali juga mengatakan bahwa yang paling penting dari ilmu ijtihad adalah usul fiqh.Selain itu, mengetahui tentang manusia dan lingkungan sekitarnya.[9]

Seorang mujtahid di haruskan untuk mengetahui kehidupan manusia dan lingkungan sekelilingnya, hal ini di sebabkan kerana seseorang tidak mungkin memutuskan suatu hukum tanpa di pengaruhi oleh satu hukum baik individu mahupun masyarakat. Oleh kerana itu sebelum beristinbat hukum, maka harus mengetahui dahulu dari segi kejiwaan, kebudayaan,kemasyarakatan, perekonomian, politik, dan sesuatu yang terkait dengan manusia pada saat itu. Selain itu, dalam konteks kebudayaan dewasa ini mujtahid dituntut untuk mengetahui ilmu pendidikan, sejarah, hukum negara, biologi, matematik, kimia, dan lain sebagainya.pelbagai disiplin ilmu ini sangat diperlukan bagi seorang mujtahid agar hukum yang ditetapkan tidak melencong dari sebenarnya. Seperti seorang mujtahid yang akan menetapkan hukum bayi tabung, maka diperlukan pengetahuan tentang kedoktoran dengan berbagai spesialisnya, etika, kejiwaan, serta disiplin ilmu lainnya yang berkaitan..
Akhir sekali ialah niat dan i’tiqad yang benar.Seorang mujtahid harus niat ikhlas dengan mencari redha allah SWT, hal ini disebabkan kerana seorang mujtahid yang mempunyai niat  tidak ikhlas sekalipun daya fikirannya tinggi, maka peluang untuk membelokkan jalan fikirannya sangat besar sehingga mrngakibat kesalahan produk ijtihadnya. Bahkan lebih dari itu dia akan mempertahankan hasil ijtihadnya sekalipun ada pendapat lain yang lebih kuat darinya. Padahal para imam mujtahid terdahulu telah memberi contoh untuk menerima pendapat orang lain secara objektif. Dalam hal ini mereka mengatakan “pendapat kami adalah sebuiah kebenaran yang mengandungi kesalahan dan pendapat orang lain adalah sebuah kesalahan yang mengandungi kebenaran,”    
Persyaratan diatas merupakan persyaratan kepribadian yang harus dipenuhi oleh seorang mujtahid. Disamping persyaratan tersebut para ulama usul fiqh juga memberi persyaratan lain seperti dewasa, beragama islam, dan sihat fikirannya. Pesyaratan yang terakhir ini disebut dengan “ Assyurut ammah” atau syarat-syarat umum.
Dewasa merupakan persyaratan yang harus dipenuhi seseorang yang akan beristinbat hukum kerana anak kecil masih belum memiliki kecakapan bertindak hukum, sehingga perbuatan yang ia lakukan tidak dapat dipertanggung jawabkan secara hukum.[10]
Demikian pula seorang mujtahid harus beragama islam, kerana hukum yang digali adalah hukum islam, sehingga selain umat islam jika beristinbat hukum islam dikhawatirkan akan membawa kesesatan. Selanjutnya, seorang mujtahid juga harus dalam keadaan sihat fikirannya, sebab seseoarang yang keadaan akalnya tidak sihat justeruakan memberi informasi yang diluar kontrol akalnya. Itulah syarat yang harus dipenuhi oleh seoarang mujtahid, sehingga hasil ijtihadnya dapat dipertanggungjawabkan sesuai dengan taraf keilmuan yang ada.[11]

HUKUM IJTIHAD

Ulama bersepakat mengatakan harus berijtihad dalam mengeluarkan hukum apabila cukup syarat tertentu. Hukum harus bermula dengan sejarah ijtihad para ulama berdasarkan hadis Muaz bin Jabal ketika beliau diutuskan menjadi wakil di Yaman. Sebagaimana hadis yang diriwayat oleh Ahmad dan Abu Daud :

ما روى أن النبي (ص) قال لمعاذ : لما تحكم؟ قال بكتاب ألله تعالى , قال : فان لم تجد؟ قال : بسنة رسول ألله (ص)) , قال : لم تجد؟ قال :اجتهد رأيى ولا آلو. فقال النبي عليه السلا الحمدلله الذي وفق رسول ألله (ص) لما يحبه ويرضاه فان رسول ألله
(رواه أحمد و ابو دأود)
Maksudnya, “Bagaimanakah nanti engkau akan memutuskan hukum apabila dibawa kepada engkau sesuatu permasalahan? Muaz menjawab:’[12]

Saya akan memutuskan hukum berdasarkan Kitab Allah S.W.T.’ Nabi bertanya lagi,’ Sekiranya kamu tidak mendapati didalam Kitab Allah?’ Jawab Muaz.‘Saya akan memutuskan berdasarkan Sunnah.’Tanya Nabi lagi,’ Sekiranya engkau tidak menemui didalam Sunnah?’ Muaz menjawab,’ Saya akan berijtihad dan saya tidak akan mengabaikan perkara tersebut. Nabi pun menepuk dada sambil bersabda,’ Segala puji bagi Allah yang telah memberi taufiq kepada utusan Rasulullah S.A.W. ke arah sesuatu yang diredhainya.”
(Riwayat Ahmad dan Abu Daud)
Imam al- Ghazali membataskan di dalam bukunya al-mustasfabahawa seseorang mujtahid itu berijtihad ke atas semua hukum syarak yang tidak terdapat penunjukan hukum yang qat’iy mengenainya. Oleh itu,hukum-hukum syarak tidaklah kesemuanya boleh diijtihadkan dan ada yang tidak boleh diijtihadkan. Hukum yang boleh diijtihadkan ialah hukum yang datang dari sumber zanni seperti hadis Ahad serta mempunyai penunjuk hukum(dilalah)yang zanni juga seperti mempunyai lafaz yang am atau mutlaq. Berijtihad dari sudut penunjuk hukum yang zanni ini dengan melihat kepada makna yang dikehendaki daripada nas dan kekuatan penunjuk hukum tersebut.
Selain itu, hukum yang datang dari sumber qat’iy seperti nas al-quran tetapi mempunyai penunjuk hukum yang zanni seperti lafaz am serta hukum-hukum yang tiada nas dan ijmak mengenainya. Maka ruang berijtihad padanya seperti perbahasan tentang hukum dengan dalil akal seperti qiyas ,ihtihsan,masaleh mursalah ,uruf atau istishab.Manakala hukum yang tidak boleh diijtihadkan ialah hukum yang datang dari sumber yang qat’iy seperti nas al-quran dan mempunyai penunjuk hukum yang qat’iy juga.Seperti lafaz yang menunjukkan kepada satu maksud sahaja. Selain itu, hukum syarak yang sedia maklum seperti wajib solat,puasa dan sebagainya serta seluruh keseksaan dan kaffarah yang ditentukan bentuk dan kadarnya.[13]




JENIS-JENIS IJTIHAD
Antaranya, ijma iaitu (kesepakatan).Kesepakatan para ulama untuk menetapkan hukum agama berlandaskan al-quran dan hadis dalam menyelesaikan masalah atau perkara yang terjadi. Ijma’ menghasilkan sebuah fatwa yang mana keputusan diambil bersama para ulama dan ahli agama islam dengan sewenang-wenangnya untuk diikuti seluruh umat.Selain itu juga, qiyas. Qiyas ialah menetapkan hukum untuk perkara yang baru dan belum pernah ada pada masa sebelumnya tapi mempunyai kesamaan seperti sebab,bahaya manfaat dan aspek lainnya dalam perkara yang sebelumnya maka dari itu akan dihukumi sama. Ijma dan qiyas mempunyai sifat yang darurat sebab ada yang belum ditetapkan sebelumnya.
Di samping itu, masaleh al-mursalah,iaitu menetapkan hukum ada dengan ada dasaran pertimbangan ,manfaat dan kegunaannya. Seterusnya, istihsan iaitu tindakan dengan meninggalkan satu hukum kepada hukum yang lain disebabkan adanya satu dalil syara’ yang mengharuskan untuk meninggalkannya.Seterusnya, sad al-zarai’. Sad al-zarai’ ialah memutuskan sesuatu yang mempunyai sifat hukum harus,makhruh,atau haram demi kepentingan semua umat. Seterusnya, istishab, iaitu tindakan untuk menetapkan suatu ketetapan hukum hingga ada alasan diubahnya sesuatu  hukum. Akhir sekali, uruf .Uruf iaitu menentukan boleh tidaknya suatu adat istiadat dan kebebasan masyarakat setempat boleh berjalan.Hal ini didasarkan selama tidak bertentangan dengan al-quran dan hadis.[14]

DEFINISI MAQASID SYARIAH
            Syariah merupakan peraturan hidup yang digariskan oleh islam bersumberkan wahyu dan sunnah nabi. Tujuan syariah digubal ialah untuk memelihara lima maqasid syariah yang merupakan perkara perkara asas dalam kehidupan manusia di dunia iaitu agama,akal,keturunan,harta dan nyawa. Bagi memastikan kelima-lima perkara asas tersebut terpelihara, syariah telah menggariskan peraturan-peraturan yang berupa perundangan guna menjamin kelangsungan hidup manusia.[15]

Antaranya, sifatnya yang benar,lurus dan menjadi tumpuan semua manusia.Tujuannya ialah menjamin kemaslahatan kepada semua manusia dan menghindarkan kemudharatan yang mungkin menimpa mereka.[16]
SEJARAH KEMUNCULAN ILMU MAQASID
            Sebenarnya ilmu maqasid telah wujud seiring dengan kewujudan diqh. Namun, kemunculan pada ketika itu,tidak dirasakan kepada ianya hanya wujud di celah-celah perbahasan ulama’ mengenai usul fiqh.
Antara ulama yang selalu membincangkan mengenai maqasid adalah imam al-Haramin. Beliau telah menyebut  berpuluh-puluh kali  perkataan maqasid did alam kitabnya al-Burhan, murid beliau iaitu imam al-Ghazali juga melakukan perkara yang sama di dalam beberapa kitab usul fiqh. Pada ketika itu, maqasid tidak dibincangkan didalam bab-bab yang khusus tetapi ia hanya dibincangkan secara sampingan seperti al- munasabah,al-maslahah dan al-illah.
Keadaan ini berterusan sehingga Imam al- syatibi telah mewujudkan bab yang khusus mengenai maqasid dan membincangkan secara terperinci dalam bab tersebut.Sumbangan beliau diterima oleh para ulama sehinnga beliau di gelar sebagai imam al-maqasid. Namun begitu,ilmu maqasid masih dianggap sebagai satu cabang daripada ilmu usul al-fiqh sehingga para ulama dari Tunisia yang bernam Muhammad Al- tahir Ibnu ASsyur membincangkan ilmu maqasid secara terpisah daripada usul fiqh.dalam kitabnya yang bernama Maqasid Syariah Islamiyah.Kitabnya telah membuka era baru bagi ilmu maqasid sehinnga mendorong para ulama menganggapnya sebagai satu disiplin. Ilmu yang tersendiri dan wajib dikuasai oleh para mujtahid pada zaman ini.

KAITAN IJTIHAD DAN MAQASID SYARIAH
            Maqasid syariah merupakan satu pendekatan dalam berijtihad. Untuk lebih mudah difahami,syariah diturunkan oleh Allah dalam bentuk wahyu yang terdapat dalam al-quran dan assunnah. Untuk memahami kehendak wahyu ini para fuqaha memerlukan kaedah tertentu yang kemudiannya dikenali sebagai usul fiqh . Secara mudahnya,dalam bahasa sekarang usul fiqh ini bolehlah disebut sebagai “metologi penyelidikan hukum islam”.
            Meskipun kaedah ini diwarisi oleh Rasulullah SAW sendiri.namun para fuqaha tidaklah bersepakat seratus peratus dalam semua perkara di dalamnya. Paling ketara,dalam sejarahnya yang lama ia biasa dibahagikan kepada dua aliran,iaitu kaedah Mutakallimin dan kaedah Hanafiyyah. Antara sifat asas yang membezakan di antara dua kaedah ini ialah kaedah Mutakallimin lebih bersifat kualitatif,sementara kaedah Hanafiyyah pula lebih bersifat kuantatif.
            Satu perbezaan lain yang terdapat diantara mazhab atau aliran yang ada dalam usul fiqh ialah tahap penerimaan terhadap maslahah sebagai satu kaedah dalam berijtihad.Sejak zaman sahabat lagi perbezaan sikap atau pendekatan ini telah berlaku. Mengikut Muhammad Abu Zahrah ,konsep ijtihad ditafsirkan oleh para sahabat dengan dua pentafsiran yang berbeza. Golongan pertama berpendapat ia bermaksudqiyas secara khusus. Sementara golongan kedua pula tidak mengkhususkannya kepada qiyas sahaja tetapi kaedah-kaedah lain lagi termasuk maslahah.
            Bagi  golongan pertama,tiada lagi ijtihad yang boleh dilakukan sesudah kaedah qiyas digunakan kerana hukum tidak  boleh ditentukan kecuali berasaskan kepada nas,sama ada secara langsung,iaitu menerusi penganalisaan teks dilalah atau pun tidak secara langsung menerusi qiyas.[17]
            Sedangkan bagi golongan kedua,qiyas bukanlah satu-satunya kaedah penganalisaan hukum di luar penganalisaan teks atau dilalah. Dengan kata lain,mereka berpendapat hukum islam bukan sahaja boleh difahami melalui nas-nas al-quran dan assunnah secara terperinci  tetapi juga dengan berpandukan objektif di sebalik segala hukum dan di sebalik syariat islam itu sendiri secara umumnya ditentukan. Bagi mereka ,syariah islam diturunkan bagi tujuan menjamin kebaikan maslahah bagi umat manusia dan menjauhkan keburukan mafsadah daripada mereka. Prinsip menjamin kebaikan maslahah dan menolak keburukan mafsadah inilah kemudiannya dikembangkan oleh para fuqaha menjadi teori maqasid syariah sebagai satu perkara yang lengkap.
            Sehubungan dengan ini Muhammad Abu Zahrah berkata”sebenarnya,ijtihad dengan menggunakan fikiran itu lebih bersifat penelitian untuk mengetahui mana satu jawapan yang lebih dekat dengan kehendak al-quran  dan assunnah. Caranya ialah sama ada dengan merujuk kepada nas tertentu ,iaitu yang dikenali sebagai qiyas atau dengan merujuk kepada maqasid al-ammah iaitu yang dikenali sebagai maslahah.
Sebagai satu pendekatan dalam berijtihad .Maqasid syariah mempunyai kelebihan yang tersendiri berbanding pendekatan qiyas. Begitulah juga sebaliknya ,secara umumnya boleh dikatakan bahawa pendekatan qiyas lebih mantap kerana sifatnya yang lebih konservatif. Sedangkan maqasid syariah pula lebih berdaya maju kerana sifatnya yang objektif. Sebagaimana termaklum  dalam banyak perkara termasuk dalam syariah islam tersendiri,kadang-kadang kemantapan lebih diutamakan dan kadang-kadang pula keutamaan perlu diberikan kepada sifat daya maju.
            Kerana itulah,walau pun merupakan seorang faqih yang lebih cenderong kepada pendekatan maqasid,khalifah  Umar  ibn al-Khattab r.a menasihatkan para hakim supaya memilih pendekatan qiyas dalam penghakiman mereka. Kata Muhammad Abu Zahrah sebagai pemimpin dan pentadbir Negara khalifah Umar memerlukan pendekatan maqasid.Kerana pemerintahan dan pentadbiran banyak berasaskan maslahah. Sedangkan di bidang pengadilan apa yang lebih penting ialah memerlukan keputusan yang konsisten yang banyak terdapat dalam pendekatan qiyas.[18]
            Berdasarkan kepada pendekatan yang berbeza di antara satu sama lain inilah maka ungkapan-ungkapan seperti  syaklidan  maqasid digunakan.syakli bermaksud lebih mementingkan format sepertimana yang terdapat dalam pendekatan qiyas. Sedangkan maqasid lebih mementingkan objektif sepertimana yang terdapat dalam pendekatan maqasid syariah.
            Kembali kepada pendekatan maqasid secara khusus .mengikut al-raisuni ,ada empat langkah yang perlu diambil dalam usaha menjadikan maqasid syariah ini sebagai pendekatan dalam berijtihad atau dalam istilah sekarang sebagai penyelidikan.seperti yang berikut iaitu mengira tentang maqasid dalam memahami hukum.Selain itu, melakukan kompromi di antara prinsip umum dan dalil khusus dan menarik kebaikan dan menolak keburukan serta mengambil kira kesudahan.[19]

KEPENTINGAN IJTIHAD DALAM MAQASID SYARIAH
Antara kepentingan ijtihad pada masa kini ialah bagi menjaga keberkekalan syariat Islam dan keanjalannya sesuai pada setiap zaman dan tempat.Allah s.w.t memfardhukan syariatnya sehingga hari kiamat dan menjadi penutup kepada segala syariat-syariat yang terdahulu.Penurunan al-Quran dan as-Sunnah Rasululullah s.a.w merupakan pembantu umat-umat manusia untuk mendapatkan sumber rujukan yang tepat bagi mengatasi masalah yang timbul pada setiap zaman.
Ijtihad berperanan untuk memelihara keberkekalan syariat Islam dan menjadikannya anjal untuk diaplikasikan  sepanjang zaman. Kekuatan utamanya ialah ia merupakan sumber dari ilahi. Allah telah menyediakan wahyu ini sebagai suatu sumber panduan yang sempurna tinggi dan syumul agar mampu menjadi pelengkap kepada kehidupan Islam yang sebenar.Syariat ini dapat merialisasikan pelaksanaan ijtihad untuk kepentingan umum dan khususnya tidak mengira masa, tempat, ataupun keadaan.[20]

Agama sebagai fitrah semulajadi manusia juga merupakan antara kekuatan syariat Islam yang perlu dipatuhi.Ia juga mempunyai peranan besar dalam mempengaruhi jiwa manusia untuk terus mengekalkan tradisi penghasilan ijtihad dalam kehidupan bermasyarakat yang sentiasa mengalami perubahan.
Selain itu kekuatan syariat Islam juga ialah pada syariat akal, pemikiran, kebebasan, keadilan, persamaan, syura, sistem, peraturan, perasaan , bertanggungjawab, toleransi, mudah dan menolak sebarang kesukaran. Unsur-unsur ini menjadi pendorong kepada pengeluaran ijtihad oleh para mujtahid selepas dinilai dalam semua aspek termasuklah dalam maqasid syariah sebagaimana firman Allah:[21]
يُرِيْدُ اللهُ بِكُمُ اليُسْرَوَلاَ  يُرِيْدُ بِكُمُ الْعُسْرَ
Maksudnya, (dengan ketetapan Yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran.
(Surah al-Baqarah: 185)[22]

Islam menggalakkan penggunaan akal dan ijtihad dengan memperbanyakkan kajian, pemerhatian, pemikiran, dan perancangan agar nikmat akal itu digunakan sebaik-baiknya dan tidak dibiarkan begitu sahaja.Penggunaan akal juga merupakan bukti tentang perbezaan begitu ketara antara umat Islam untuk terus mengaplikasi penggunannya sesuai dengan kehendak zaman.[23]

CONTOH IJTIHAD
            Contoh ijtihad yang sering dilakukan untuk saat ini adalah tentang penentuan satu syawal,disini para ulama berkumpul untuk berbincang mengeluarkan pendapat masing-masing untuk menentukan 1 syawal,juga menentukan awal Ramadhan.Masing-masing ulama memiliki dasar hukum dan cara dalam perhitungannya,apabila bertemu kesepakatan ditentukanlah 1 syawal itu.
            Contoh lain adalah tentang bayi tabung uji,pada zaman RasulullahSAW bayi tabung uji belum wujud. Sejak akhir-akhir ini,bayi tabung uji dijadikan solusi oleh orang yang memiliki masalah dengan kesuburan jadi dapat memenuhi pemecahan masalah agar dapat memperoleh keturunan.
            Para ulama telah merjuk hadis-hadis agar dapat berjumpa dengan hukum-hukum yang telah dihasilkan oleh teknologi.Mereka menyatakan bahawa bayi tabung uji dengan sperma dan ovum suami isteri yang sah hukumnya harus kerana masalah ini merupakan ikhtiar yang berdasarkan agama.Allah sendiri mengajarkan kepada manusia untuk selalu berusaha dan berdoa.
            Sedangkan para ulama melarang penggunaan teknologi bayi tabung uji dari suami isteri yang menumpangkan ke rahimperempuan lain,jika ada hal demikian maka hukumnya haram. Alasannya kerana akan menimbulkan masalah yang besar pada masa depan terutama masalah warisan. Dalam islam anak kandung yang berhak mendapat warisan.
            Contoh lainnya,pada suatu peristiwa yang terjadi di zaman khalifah Umar bin Khattab,yang dimana para pedagang muslim memberikan pertanyaan kepada khalifah tentang seberapa besar cukai yang mesti dikenakan kepada para pedagang di Negara khalifah.Jawapan dari pertanyaan ini masih belum diperkatakan secara jelas di dalam al-quran dan assunah. Oleh sebab itu,khalifah Umar Ibn Khattab selanjutnya melakukan ijtihad dengan menetapkan bahawa cukai yang dibayarkan oleh pedagang asing disamakan dengan cukai yang biasanya dibebankan kepada para pedagang muslim di Negara aing yang mana mereka telah berdagang.[24]














RUMUSAN
Masalah hukum yang dihadapi umat islam semakinmenjadi-jadi,seiring dengan berkembang dan meluasnya agama islam dan berbagai macam bangsa yang masuk islam dengan membawa pelbagai macam adat istiadat,tradisi dan sistem kemasyarakatan. Sementara itu,nas al-quran dan sunnah telah berhenti ,dalam masa yang sama terus berjalan dengan sejumlah peristiwa dan persoalan yang dating silih berganti. Oleh sebab itu,diperlukan usaha bagi menyelesaikan secara bersungguh-sungguh atas persoalan yang tidak ditunjukkan secara tegas oleh nas itu. Dengan demikian,ijtihad menjadi sangat penting sebagai sumber ajaran islam setelah al-quran dan assunah dalam menyelesaikan pelbagai masalah pada masa kini.
Para ahli usul fiqh bersepakat bahawa ijtihad hanya berlaku dalam masalah yang tidak terlepas dalam nas atau yang terdapat dalam ayat al-quran dan assunah yang dimasuki dalam kategori zhanni al-dalalah. Oleh itu,hasil ijtihad bersifat zhanni,yang bermaksud bukan satu-satunya kebenaran(tidak qat’iy) tetapi mengandungi kemungkinan lain. Sedangkan nas yang masuk dalam kategori dalil sarih yang qat’iy al-wurud(pasti kedatangannya dari syar’i) dan qat’iy al-dalalah(pasti penunjukannya kepada makna tertentu),maka tidak ada jalan untuk diijtihadkan. Meskipun pandangan  an- na’im,hal itu sukar dibayangkan .
Dalam kaedah ijtihad apa yang harus diperluaskan dan kemungkinan peranan maqasid syariah yang lebih besar dalam kaedah tersebut. Penyelidikan harus bermula dari objek itu sendiri. Oleh kerana ia bermula sendiri,maka ada dua corak  di dalamnya terdapat kaedah-kaedah ijtihad yang perlu diperluaskan dalam upaya penerapan maqasid syariah. Kedua corak itu ialah penalaran ta’lili dan istihlahi.corak penalaran ta’lili adalah upaya penggalian hukum yang tertumpu pada penentuan illat hukum yang terdapat dalam nas. Dalam perkembangan pemikiran usul fiqh,bentuk penalaranya ta’lili ini mengambil bentuk qiyas  dan ihtihsan .
Menurut al-syatibi antara ijtihad dengan maqasid syariah tidak dapat dipisahkan.Ijtihad padanya adalah upaya penggalian hukum syarak secara optimal.Upaya penggalian hukum syarak berhasil apabila seseorang mujtahid dapat memahami maqasid syariah.Oleh kerananya pengetahuan tentang maqasid sryariah adalah salah satu syarat yang dimiliki oleh seorang mujtahid.
Ijtihad adalah merupakan kegiatan yang tidak mudah kerana memerlukan analisis yang tajam terhadap nas serta jiwa yang terkandung di dalamnya dengan memperhatikan aspek kaedah kebahasaan dan tujuan umum disyariatkannya hukum islam dalam maqasid syariah.
            Antara ijtihad dengan maqasid syariah tidak dapat dipisahkan .ijtihad pada permulaannya adalah usaha penggalian hukum syarak secara optimal. Usaha penggalian hukum syarak itu berhasil apabila seorang mujtahid dapat memahami maqasid syariah .oleh kerana pengetahuan tentang maqasid syariat adalah salah satu syarat yang dimiliki oleh seorang mujtahid.
            Kemaslahatan dijadikan sebagai tajuk dalam penetapan hukum syariat serta menjadi penting dalam berijtihad. Tetapi banyak pengertian kemaslahatannya yang diperlukan diantaranya adalah  kemaslahatan yang diperlukan manusia dan bernanfaat bagi mereka sangat sesuai bentuk dan coraknya. Jika diringkaskan maka akan didapatkan lima kemaslahatan utama iaitu kemaslahatan pertama kemaslahatan agama(maslahah ad-din),kemaslahatan jiwa(maslahah an-nafs),kemaslahatan reproduksi dan berkeluarga(maslahah an-nasl),kemaslahatan terhadap akal(maslahah al-aql) dan kemaslahatan terhadap harta benda(maslahah al-,mal)
            Ketika kita yakin dan sepakat bahawa syariat tidak memiliki tujuan lain selain kemaslahatan umat manusia,begitulah seluruh  ayatnya dan hukum-hukumnya berfungsi merealisasikan kemaslahatan dan mencegah kerosakan,maka menjadi kewajipan kita dalam berinteraksi dengan hukum-hukumnya berlandaskan prinsip kemaslahatan dan kita jadikan kita sebagai kemaslahatan.






           

RUJUKAN

1.      Al- Quran, Tafsir Resm Uthmani, Humaira Books Store, Kuala Lumpur
2.      Saharia binti ismail.2016.usul fiqh modul pembelajaran dan pengajaran. Penerbit kolej university islam Melaka
3.      Mahmood zuhdi Hj Ab Majid/Paizah Hj Ismail2012.pengantar pengajian syariah.Al Bayan corporation Sdn.Bhd.
4.      Mahmood Zuhdi Abdul Majid/Mek Wok Mahmud/Akhtarzaite Abdul Aziz.2012. Maqasid  Al- Syariah.Iium printing Sdn Bhd.
5.      Dr .Muhammad Sayyid Tantawi.2008.konsep ijtihad dalam hukum syarak. Penerbit institut terjemahan Negara Malaysia
6.      Dr. Abdul Hayy Abdul ‘Al.2012. pengantar ushul fikih. Penerbit.pustaka al-kautsar
7.      Ramawan bin Ab.Rahman/Mohd Yusof bin Yusak. 2012.Islam ,pengantar,asas,prinsip. Penerbit. Giga Wise network Sdn.Bhd


[1]Usulfiqh20102011.blogspot.my/2011/04/peranan-ijtihad-dalam-menangani.html
[2]Konsep ijtihad dalam hukum syarak,.m/s3,

[3]Konsep ijtihad dalam hukum syarak, m/s3
[4]Penghantar pengajian syariah,  m/s178, Al-Bayan Corporation sdn.bhd, Kuala Lumpur
[5]Penghantar pengajian syariah,  m/s178, Al-Bayan Corporation sdn.bhd, Kuala Lumpur
[6]Usul fiqh modul pembelajaran dan pengajaran ,m/s139, Kolej Universiti Islam Melaka

[7]Pengantar ushul fiqh.m/s338,pustaka al-kautsar
[8][8]Pengantar ushul fiqh.m/s338,pustaka al-kautsar
[9][9]Pengantar ushul fiqh.m/s339,pustaka al-kautsar
[10][10]Pengantar ushul fiqh.m/s340,pustaka al-kautsar
[11][11]Pengantar ushul fiqh.m/s340,pustaka al-kautsar
[12][12]konsep ijtihad dalam hukum syarak.m/s19,dar nahdah mesir
[13]konsep ijtihad dalam hukum syarak.m/s19,dar nahdah mesir
[14]Pengantar ushul fiqh.m/s312,pustaka al-kautsar
[15]Islam pengantar,asas,prinsip.m/s102
[16]Islam pengantar,asas,prinsip.m/s102
[17]Maqasid al-syariahm/s37,iium printing sdn.bhd
[18]Maqasid al-syariahm/s38,iium printing sdn.bhd
[19]Maqasid al-syariahm/s39,iium printing sdn.bhd
[20]Konsep ijtihad dalam hukum syarak,Dr,Muhammad sayyid tantawi.m/s 114
[21]Konsep ijtihad dalam hukum syarak,Dr,Muhammad sayyid tantawi.m/s 115
[22]Al-Quran, Tafsir Resm Uthmani, Surah al-Baqarah, m/s 85  , ayat185
[23] Konsep ijtihad dalam hukum syarak,Dr,Muhammad sayyid tantawi.m/s 115
[24]Konsep ijtihad dalam hukum syarak,Dr,Muhammad sayyid tantawi.m/s67

Comments

Popular posts from this blog

Adab murid terhadap guru.

Pesan anak murid syeikh Aminuddin kepadaku